top of page

Social media advertising, done the right way

In het huidige digitale tijdperk zijn sociale media een essentieel onderdeel geworden van elke succesvolle marketingcampagne. Eén van mijn specialisaties is het helpen van bedrijven van elke omvang om hun doelgroep te bereiken door middel van effectieve Facebook Ads en Instagram ads.

black android smartphone on white table_

Facebook Advertising is not dead

Facebook is met meer dan 2,9 miljard maandelijkse actieve gebruikers nog steeds het grootste social media platform. Dat maakt het een ongelooflijk krachtig instrument voor bedrijven die hun bereik willen vergroten en conversies willen stimuleren. Met meer dan 8 jaar ervaring in Facebook Advertising weet ik perfect hoe ik Facebook optimaal kan inzetten voor ieder type bedrijf.

​

Begin 2021 stond de digital marketing wereld even op zijn kop. Apple rolde toen de iOS 14 update uit, met verregaande gevolgen voor de tracking van Facebook- en Instagram advertenties. Sindsdien kunnen users van iOS-apparaten er immers voor kiezen om niet getrackt te worden door apps, waaronder Facebook en Instagram. Van toen af wordt weleens gezegd: Facebook advertising is dead.

 

Om de zoveel jaar is er echter weleens één of andere aanpassing die verstrekkende gevolgen heeft voor marketeers. Een goede markteer volgt die veranderingen op de voet en zoekt naar manieren om van die situatie het beste te maken. Facebook Ads zijn zeker en vast not dead! Hoewel de tracking na iOS 14 uitdagingen met zich meebrengt, worden nog steeds fantastische resultaten geboekt met Facebook en Instagram advertenties. 

 

De targetingmogelijkheden met Facebook Ads blijven top-notch. Bedrijven kunnen zich richten op specifieke demografische gegevens en interesses om hun doelgroep te bereiken. Facebook heeft toegang tot een ongelooflijke hoeveelheid gebruikersgegevens, waaronder demografische gegevens, interesses, gedrag, en nog veel meer. Met deze gegevens kunnen bedrijven zeer specifieke advertentiecampagnes opzetten die zijn afgestemd op de behoeften en voorkeuren van hun doelgroep. Dit in elke fase van de customer journey waarin potentiële klanten zich bevinden.

​

​

Instagram Advertising

Instagram is net als Facebook onderdeel van META. Instagram Ads worden net als Facebook Ads opgezet in de Ads Manager.

 

Bedrijven kunnen advertenties maken via deze Ads Manager en ervoor kiezen om ze weer te geven op Instagram, Facebook of beide. Bij het opzetten van een campagne wordt doorgaans op zowel Facebook als Instagram geadverteerd. 

​

Bij bedrijven waarbij het visuele erg belangrijk is, denk bijvoorbeeld aan ondernemingen in de interieur- of  kledingbranche, is Instagram Advertising onmisbaar. Maar ook andere bedrijven kunnen fantastische resultaten behalen met Instagram Ads.

 

Zolang jouw klanten aanwezig zijn op Instagram, kan je er vanuit gaan dat het zinvol kan zijn er te adverteren.

Werkwijze social media advertising

Social media ads moeten doordacht en op de juiste manier worden opgezet om mooie resultaten te kunnen boeken. Effectief adverteren op Facebook en Instagram vereist een diepgaande kennis van de platformen en hun mogelijkheden. Goede Facebook marketeers weten hoe ze geavanceerde targeting technieken moeten gebruiken, effectieve ad creatives moeten maken, hun campagnes moeten testen en optimaliseren en de functies en tools van het platform moeten begrijpen. 

​

Ik hoor maar al te vaak van potentiële klanten dat ze reeds social media advertising hebben geprobeerd, maar dit niet de gewenste resultaten opleverde. Wanneer ik dan in de account duik, merk ik vaak al gauw dat de campagnes compleet verkeerd werden opgezet. De targeting gebeurt niet goed, de ad creatives zijn te flauw of het loopt mis op websiteniveau, want dat kan natuurlijk ook.

​

Ondernemers willen vaak zelf met hun advertising aan de slag om kosten te besparen of omdat ze er interesse in hebben. Ik moet regelmatig vaststellen dat dit in the long run echter meer geld kost aan het bedrijf dan wanneer de ondernemer van de eerste keer een Facebook marketeer had ingeschakeld. 

​

Social media advertising vereist gespecialiseerde kennis om een positieve ROAS (=Return On Ad Spend) te behalen. Als je een bedrijf runt buiten de marketingsector is het erg moeilijk om jouw eigen marketing (voldoende) succesvol te verzorgen.

​

Laat je het aan mij over, dan begin ik met te vragen naar jouw doelstellingen. Hoe concreter die zijn, hoe beter. Weet je nog niet exact wat je wilt bereiken met social media advertising? Dan help ik je eerst jouw doelen helder te formuleren. Het doel 'zoveel mogelijk klanten aantrekken' is immers niet concreet genoeg.

 

Daarna maak ik een audit van jouw huidige campagnes (als die er zijn) en die van concurrenten, waarna ik een social media advertising plan uitwerk. Hieraan staan de KPI's, budgetten en datums duidelijk omschreven.

​

Lopende campagnes worden nauw opgevolgd en waar nodig geoptimaliseerd, om ervoor te zorgen dat ze steeds optimaal presteren en een maximaal resultaat opleveren.

​

Ik kan jouw bedrijf helpen met campagnes die zijn gericht op potentiële en bestaande klanten in iedere fase van de customer journey

​

Wil je toch graag zelf aan de slag of iemand van jouw team inschakelen? Ik werk met veel plezier een opleiding op maat uit.

bottom of page